Štítky

pátek 14. července 2017

Židovské tour do Nového Bydžova

Přelouč - Sopřeč - Nový Bydžov - Chlumec nad Cidlinou -
Přelouč

68,5 km

Kostka



 Další super výlet s Danou jsme si naplánovaly prohlédnout si židovské hřbitovy v Novém Bydžově a Chlumci n. Cidlinou.
Aby to bylo jednodušší, autem jsem se přepravila s koloběžkou do Přelouče, kde se Dana připojila na svém elektrokole a vyjely jsme směr Břehy, kde jsme se napojily na trasu č. 4272 a projely lesem k Sopřečskému rybníku. Cesta byla značená jsko vozíčkářská a kdyby nebylo bahno, vozíčkáři by i projeli. Pokračovaly jsme dále po silnici a pak zas lesní cestou na Vápno a pak po č. 4288 dojely do Nového Bydžova. Tady jsme si daly malé občerstvení na náměstí a zašla jsem si do Městského muzea pro klíč ke starému židovskému hřbitovu. Bylo to zdarma oproti občance a ještě jsem dostala letáček s informacemi. Hřbitov jsme díky navigaci našly snadno, ale nevěděly kde má vchod, ten jsme pak objevily z hlavní silnice, malou branku.  Navštívení stálo za to, byl to asi nejstarší na kterém jsem zatím byla , dle letáčku založen 1520. Také jsem se dozvěděla, co znamenají často zobrazované obrázky na náhrobcích, žehnající ruce jsou znak kněžského rodu Kohenů  a konvice je příslušníků kmenu Lévi.
Po vrácení klíče jsme jely ještě vyfotit do sbírky Nový židovský hřbitov a zde jsem to už měla i s menším dobrodružstvím. Dana se ujala hlídání kola a koloběžky před hřbitovem a jí si ho šla vyfotit. Byl na území městského hřbitova, který je zavírá v 17 hodin. Byly 2 hodiny odpoledne. Místo jsem našla vzadu, otevřenou bránu a tak si šla fotit. Docela mě překvapil, náhrobky byly zajímavé, byla tam i velká hrobka. Zdržela jsem se asi 10 minut. Když jsem se vracela zpět k bráně, byla zamčená. Zřejmě místní zahradnictví žiďák využívá jako smetiště a tak ho zamkli. Neměla jsem sebou ani mobil a tak mi nezbylo nic jiného než přelézt zeď. Kdybych měla sebou i koloběžku, tak nevím jak bych se dostala. Když jsem celý hřbitov obešla a došla k Daně, příjíždělo tam auto městské policie. Je možné, že to byla shoda náhod, ale je také možné, že mě přelézající zahlédla nějaká kamera. Nikdo ale z auta nevylezl a nic jsme ted nemusela vysvětlovat.
Pak už jsme v pohodě pokračovaly po č. 4285 do Chlumce nad Cidlinou, kde jsme si u zámku zašly na kávu.
V Chlumci je také židovský hřbitov, takže ten jsem musela navštívit. Je opět součástí městského, ale teď už jsem si pro jistotu vzala aspoň mobil. Bylo to ale jen pár náhrobků ve středu celého hřbitova.
Když jsme se tedy už vracely na Přelouč, po přejetí dálnice ve Štítě nás chytil déšť  a doprovázel nás až skoro do Břehů. Do Přelouče jsme ale stihly uschnout.

vozíčkářsská trasa u Sopřeče

cestou do Nového Bydžova

Starý židovský hřbitov N. Bydžov

rehek zahradní

Nový židovský hřbitov N. Bydžov

zámek Karlova koruna

židovská část hřbitova v Chlumci n. Cidlinou


Žádné komentáře:

Okomentovat