Štítky

neděle 9. dubna 2017

Tour po židovských hřbitovech

Polička - Budislav - Luže - Přestavlky - Hrochův Týnec - Pardubice 

73 km 

Kostka






Na neděli jsem si vymyslela tématický poznávací zájezd po židovských hřbitovech. Celkem jsem viděla 4 a kousek. Jinak toho na tomto výletu bylo dost k vidění, přírodních i architektonických zajímavostí.
Vlakem jsem se přepravila do Poličky, a tady navštívila první hřbitov. Tento se nachází u křesťanského a tak zajímavý moc nebyl. Tak jsem pokračovala směr Sebranice, kde pod kopcem byl památník stavění železnice v tomto kraji. Trošku to zavánělo cimrmanovinou, byl to kus koleje a na ní osa z vlaku. V Budislavi jsem si dala svačinku s výhledem na velké hradisko a pak projela okolo Toulovcovy rozhledny. V Jarošově mě Leoš ( moje navigace ) nasměroval do Toulovek, zřejmě abych taky viděla něco z přírodních krás. Za šotolinovou a pak kamenitou cestu dostal vynadáno, pak jsem se chvíli kochala potůčkem, stezkou sv. Augustýna a nakonec dostal spršku sprostých nadávek za kopec na Nové Hrady. Mohlo mě to napadnout, že mě vede tudy, již jsme tu jednou byli s Yedůčky a tento kopec jsme sjížděli dolů. Vytlačila jsem kostku do krpálu a brodila se bahnem, nahoře ale byla krásná panoramata. Projela jsem kolem zámku Nové Hrady a pak už se jelo hezky, většinou z kopce. V Luži jsem našla druhý hřbitov, mimo městěčko. Byl v lese a přesně tak jsem si ho představovala. Byl sice zavřený, ale měl nízkou zídku na kterou se dalo vylézt a mohla jsem si fotit. 
Za Luží je ještě rozhledna Jahůdka, ale ta ve mě moc důvěry ohledně bytelnosti nevzbudila. Za Dobrkovem je krásný dlouhý sjezd na Rosice a Zájezdec. Tady měl být třetí hřbitov. Nějak špatně jsem poslouchala navigaci a nejprve zahnula na opačnou stranu, ale pak sem se vrátila a místo našla. Tento byl pobouraný a zdevastovaný. A čtvrtý hřbitov byl asi kilometr od tohoto směr Hrochův Týnec. Na ten se také dalo jít, byl za pobořenou zdí, s také zbouranými náhrobky, ale blízko třešňového sadu, uplně mimo civilizaci. Byla tam krásná atmosféra vybízející k posezení a meditaci. 
Pak už jsem jela přes Hrochův Týnec na Tuněchody zpět do Pardubic. Tady jsem koloběžku vyfotila u pardubického hřbitova, ten je ale uzavřený, tak proto jsem viděla jen kousek. Navštívila jsem ho asi před dvěmi lety, kdy byl pro veřejnost otevřený v rámci nějakých městských slavností.  
Více fotek z navštívených židovských hřbitovů budu postupně přidávat sem .

hřbitov Polička

pomník stavby železnice

Budislav

Toulovcova rozhledna

potůček v Toulovcových maštalích

stezka královen

Nové hrady

hřbitov Luže

Luže

rozhledna Jahůdka

hřbitov Zájezdec

hřbitov Přestavlky

Pardubice - zavřený

Žádné komentáře:

Okomentovat