Štítky

úterý 19. září 2017

Židovské tour z Havlíčkova Brodu

Havlíčkův Brod - Habry - Golčův Jeníkov - Třemošnice - Heřmanův Městec - Pardubice

83 km

Kostka



 V září počasí výletům moc nepřálo, třeba na sobotu jsem měla několik plánů a nevyšel ani jeden. Takový dobrodruh abych někam jezdila v celodenním dešti zas nejsem.
Ale v pondělí předpověď hlásila celkem hezky a já měla volno, tak nebyl důvod někam nevyrazit. Dala jsem si tedy dlouho naplánované Židovské tour z Havl. Brodu.
Vlakem jsem se nechala přepravit do Havlíčkova Brodu, a našla si trasu 19 a pak podle navigace našla první židovský hřbitov. Byl uzavřený, ale na dveřích bylo, že když zazvoním, bude mi kromě soboty prohlídka umožněna. Přez  plot bylo vidět a myslela jsem si, že nebudu mít tolik času abych za světla dojela domů, tak jsem tedy nikoho neotravovala a u dělala pár fotek přes plot.
Za městem je druhý hřbitov - tyfový. Zde byli pohřbívání židé ze sběrného tábora uprchlíků za 1 sv. války, kdy v táboře propukl tyfus. Ke hřbitovu nevede žádná cesta, je v lesíku v poli. Obcházela jsem tedy brambořiště a přemýšlela kudy se tam dostat. Po předešlých deštích bylo bahno a to se lepilo na boty i koloběžku. Už jsem to chtěla vzdát, když jsem si všimla jednoho méně vzrostlého řádku a tím jsem se tam celkem suchou nohou dostala.
Pak se zase polem dostala k hlavní silnici, kterou jsem rychle přejela směr Knyk. Zde až skoro do Habrů byla cesta do kopce a tak jsem si říkala, že do tmy to rozhodně domů nestihnu. Po trase 4156 jsem dojela do Habrů, tady jsem minula synagogu a pak našla hřbitov na modré turistické za městečkem. Ten byl přesně takový , jaké ráda navštěvuju. U rybníčka , na samotě a otevřený.Tam jsem si focení užila.
A pak už to bylo krásně z kopce do Golčova Jeníkova. Cestou lesem jsem potkávala houbaře s plnými košíky.
V Golčově Jeníkově je také židovský hřbitov, ale není přístupný, udělala jsem jen pár fotek přes zeď, ta byla ale dost vysoká.  Na náměstí zde také mají pamětní kámen s nápisem, že se jedná o střed České Republiky. Nevím jak k tomu došli, mě to tak podle  mapy  nepřipadá.
Pak už to bylo pořád až do Třemošnice z kopce, takže jsem věděla že mám dobrý čas a za světla to stihnu.
Z Třemošnice jsem to vzala údolím po 4127na Peklo, pak vystoupala poslední kopec za Prachovicemi a sjížděla do Heřmaňáku a na Pardubice.

ráno slibovalo krásné počasí

židovský hřbitov Havl. Brod

Havl. Brod

tyfový hřbitov

pohled do kraje

hřbitov Habry

hřbitov Golčův Jeníkov

střed ČR

vápenka Třemošnice

duha nad Pardubicemi

Žádné komentáře:

Okomentovat